יום ראשון, 12 בדצמבר 2010

תולדות עם ישראל במאה השנייה לפנה"ס


המאה השנייה לפני הספירה היא המאה שהחלה ב-1 בינואר בשנת 200 לפנה"ס והסתיימה ב-31 בדצמבר בשנת 100לפני הספירה. במאה זו החל מרד החשמונאים הידוע  כנגד שלטון הממלכה הסלאוקית  בעקבות גזרות השמד הידועות לשמצה של אנטיוכוס הרביעי ("אפיפנס"). המרד הוביל להקמת אוטונומיה יהודית בשטחי ארץ ישראל. בתקופה המדוברת, העולם ההלניסטי (יווני) חלש על פני מקומות רבים בעולם הקדום, כשהתרבות ההלניסטית מתפשטת והופכת אט-אט גם לתרבותם של יהודים מסוימים בארץ (המתיוונים) שאף תמכו ולחמו לצידם של הסלאוקים המייצגים תרבות זו כנגד בני עמם שרצו לשמור את תרבותם ואת דת אבותיהם מבלי להמירם להלניזם ובראשם החשמונאים. לזכר ניצחונם של המכבים וטיהור בית המקדש נחגג עד ימינו חג החנוכה המסמל את שמונת ימי החגיגות שנערכו בימיו של יהודה המכבי לאחר ניצחון המרד.


  •  בשנת 170 לפנה"ס, פורץ מרד החשמונאים, בארץ מתחולל מאבקי כוח בין שני הכהנים הגדולים: יאסון ומנלאוס המתיוון. יאסון מצליח לבודד את מנלאוס ומשתלט על מרבית העיר ירושלים.
  • בשנת 166 לפנה"ס נערך קרב בית חורון, הקרב השני בין המורדים החשמונאים לממלכה הסלאוקית
  • בסתיו של שנת 165 לפנה"ס נערך קרב אמאוס, הקרב השלישי במספר בין המורדים החשמונאים לממלכה הסלאוקית. כוחות החשמונאים בהנהגת יהודה המכבי מנו לפחות 6,000 איש, ואילו כוחות הסלאוקים בראשות ניקנור וגורגיאס מנו עד 10,0000 חיילים שאליהם הצרפו כתגבורת  עוד כ-10,000 מתיוונים. הקרב הסתיים בניצחון החשמונאים.
  • בשנת 164 לפנה"ס נערך קרב בית צור, שמהווה את העימות הישיר הראשון בין המורדים החשמונאים (שכוחותיהם מנו לפחות 10,000 חיילים) בהנהגת יהודה המכבי לבין דרג מדיני בכיר של הממלכה הסלאוקית. לקרב זה יצאו חיילים סלאוקים בפיקודו של ליסיאס (מושל החלק המערבי של הממלכה הסלאוקית). הקרב הסתיים בניצחון המורדים החשמונאים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה